vrijdag 3 juli 2009

23:59 > Coldplay

Coldplay werd aangekondigd door een streepje Strauss. Chris Martin en co begonnen vriendelijk en nogal braaf. 'Violet hill' en 'Clocks' en zelfs 'Yellow'', het was een tournée générale waarvoor iedereen aanschoof. Maar wat een rustig begin.

Met 'Cemeteries of London' schoof er wat dynamiek in de avond, maar kijk, het publiek zingt graag mee met de zachte en melodieuze Martin-songs. De versnelling in 'Fix you' smaakte naar meer, maar het is in de samenzang dat Coldplay beleden wordt.

Een tikje experiment kwam erbij toen de band samenklitte rond een ritmebox voor 'Talk', maar Martin haalde er graag elke vaart uit. Mooi hoor, 'The hardest part' op piano, maar toch meer iets voor een zaal.

Je hoorde er verdraaid Lady Gaga door kraaien.

Met 'Viva la vida' en 'Lost' stelde de band even orde op zaken, maar toen vond Martin het tijd voor een akoestisch intermezzo ('Green eyes', 'DWNC') en daar was Lady Gaga weer. Nu ja, hadden we ons maar dichter bij het podium moeten wurmen.

Helemaal dwaas werd het toen van een donker podium een 'Viva'-remix klonk, maar Coldplay trok ook dat weer recht met 'Politik' en vooral 'Lovers in Japan', dat een goeie beat had en mooie beelden kreeg.

Maar we zijn niet onverdeeld gelukkig met Coldplay. Teveel breiwol en geen deftige pullover op het einde. Al was 'The Scientist' best nog meegenomen en bewees de band met 'Life in technicolor 2' welke machtige rock hij in huis heeft. (Vpb)

Reacties :
Die redacteur VPB mogen jullie ook wel eens vervangen :) Ik denk dat hij in een manische depressie zit na het verlies van Michael Jackson... In het vervolg lijkt het mij beter dat Werchter de reporter van de Standaard laat betalen voor zijn zitje, dan zal hij misschien meer nuchter rapporteren. En nee, niet alleen over Coldplay, maar evenzeer de Killers en anderen. Ohja, de beste stuurlui staan aan wal. Misschien is aan hem een groots rockartiest uit Belgie verloren gegaan :))
 
Zijn kritiek is juist. Ik heb Coldplay in Parijs aan 't werk gezien, en het RW-optreden verbleekt erbij.
 
Misschien uw journalist een sabatical gunnen, zodat hij ook eens moet betalen voor zijn tickets. Coldplay schitterde zoals gewoonlijk, whatever the papers say!
 
WHAAAAH!! Coldplay was SUPER GOE!!! xD
Anne-lore&Dorien
 
Ik ben niet objectief, want ik heb Coldplay al twee keer aan het werk mogen zien op een concert dus ik ben een fan... Doch word ik daar een beetje ongelukkig van... De contradictie die ligt in de gemakkelijkheid waarmee je Coldplay af kan kraken als muziekjournalist en de 10000-en fans die na een optreden alleen maar kunnen glimlachen. De mooie knipogen naar Michael Jackson, het grappige versje in het midden van de wei (zeer leuke touch om ook daar sfeer te creëren), het zichtbaar plezier bij de groep en het ongelooflijke dansen/meezingen/... rondom mij waren memorabel! En de kritiek die de standaard geeft 'het is wat stilletjes van achter' slaat werkelijk nergens op! Kaiser Chiefs, Black Eyed Peas en zelfs Metallica klonken stil van daar! Maar ze zullen blijven geliefd worden door velen en blijven afgemaakt worden door journalisten zeker? Raar toch... Harmen Lecok
 
Meneer de Recensent,

Ik snap niet hoe u in godsnaam deze recensie geschreven heb.
Ik ben groot Coldplayfan, en Cemetries Of Londen hebben ze, tot mijn teleurstelling, NIET gespeeld. Ik begrijp dan ook niet waarom U dat nummer vermeld in uw recensie.
U bedoelde hoogstwaarschijnlijk het nummer 42.

Coldplay speelde zijn set tot ongeveer een halfuurtje na middernacht, ik snap niet waarom u deze recensie dan kon posten enkele minuten VOOR middernacht.

U vermeldt ook de prachtige ode aan Michael Jackson niet, toch wel een van de hoogtepunten uit het concert

Tenslotte wil ik bevestigen wat Harmen hierboven al aanhaalde, dat het makkelijk is een groep met wereldstatus als Coldplay af te breken, in feite zou ik het zelfs laf noemen. Voor de gemiddelde festivalganger, ongeveer 95 procent van de bezoekers, was Coldplay een hoogtepunt, ze speelden op Trouble en Speed Of Sound na, al hun hits, brachten een prachtige show mee, getuige de ballonnen tijdens Yellow en de Vlinders tijdens Lovers In Japan. Chris Martin was in voor een grapje, hij zong o.m. Lady Gaga en The Killers en bovendien improviseerde hij een liedje over het Werchterfestival.

Ik hoop dat U deze recensie leest, en u de volgende keer in het publiek begeeft om naar een concert te kijken, en niet als een wijsneus opzij of backstage te blijven.

Bedankt.
 

Een reactie posten





<< Homepage